آموزش ورود به پروفایل و مشاهده دوره
تغییر باور

تغییر باور و ثروتمند شدن

تصویر سارا حیدری

سارا حیدری

باورهای منفی درباره پول و رابطه شما با آن می‌تواند بر تصمیمات مالی شما اثر بگذارد و احساس رضایت شما را در زندگی کاهش دهد. در حقیقت ثروتمند یا فقیر بودن وابسته به باورهای ماست. باورهایی مانند این که پول درآوردن سخت است یا این که افراد ثروتمند شرور هستند باعث فقر و کمبود می‌شود. بنابراین تغییر باور و ثروتمند شدن لازم و ملزوم یکدیگر هستند. باورهای ما معمولاً در زمان کودکی و نوجوانی «تنظیم» می‌شوند. وقتی وارد بزرگسالی و حرفه‌مان می‌شویم، این باورها بر زندگی ما تاثیر می‌گذارند و اگر منفی باشند مانع موفقیت ما می‌شوند. بیشتر اوقات، این باورها توسط خانواده (یا جامعه) ما در سنین رشد به ما انتقال داده می‌شود.

قانون باور چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

شاید تاکنون نام قانون باور را شنیده باشید. در این بخش می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که قانون باور چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ قانون جهانی باور بیان می‌کند که ما آنچه را که می‌بینیم باور نمی‌کنیم، بلکه آنچه را قبلاً تصمیم گرفته‌ایم باور کنیم، می‌بینیم. این قانون جهانی یک قانون اساسی در زندگی است. این قانون بیان می‌کند بدون اینکه باور داشته باشید چیزی می‌تواند بخشی از زندگی شما باشد، آن چیز همیشه دور از دسترس شما باقی می‌ماند. مهم نیست چقدر آن را بخواهید. متأسفانه، زندگی آنچه را که می‌خواهیم به ما نمی‌دهد، بلکه آنچه را که به آن باور داریم به ما می‌دهد – چه این باور در سطح آگاهانه یا ناخودآگاه باشد. ثروت نیز از این قاعده مستثنا نیست. از این رو تغییر باور و ثروتمند شدن به دنبال هم اتفاق می‌افتند.

چرا باورها برای ثروتمند شدن مهم هستند؟

گفتیم که تغییر باور و ثروتمند شدن لازم و ملزوم یکدیگر هستند. اما چرا باورها برای ثروتمند شدن مهم هستند؟ باورها بر اساس ترکیبی از دیدگاه‌های واقعی و ساختگی ما در مورد زندگی، خود و دیگران ساخته شده‌اند. باورها بر اساس تعصب ساخته می‌شوند. باورها فیلترهای واقعیت و تجربه هستند. آن‌ها از دیدگاه حسی ما هر چیزی را که با برنامه ریزی روانشناختی ما همخوانی ندارد، فیلتر می‌کنند. در نتیجه، ما واقعیت را آنطور که هست نمی‌بینیم، بلکه آن را آن گونه که باور داریم می‌بینیم.

باورها مبتنی بر دیدگاه‌های حسی ناقص و مغرضانه هستند که در طول زمان از طریق خاطرات، شرایط و تجربیات گذشته شرطی و برنامه‌ریزی شده‌اند. این خاطرات که ما معتقدیم واقعی هستند، در واقع فقط تفسیرهایی هستند که در آن زمان درباره واقعیت انجام دادیم. به همین ترتیب، این تفاسیر از واقعیت در طول سال‌ها بارها و بارها از طریق سیستم‌های اعتقادی ما فیلتر شده‌اند.

باورها چیزی بیش از تفسیر رویدادها، شرایط و تجربه زندگی نیستند. وضعیت عاطفی ما، چارچوب ذهنی، شرایط اجتماعی و سایر عوامل همگی بر نحوه تفسیر ما از رویدادها و شرایط زندگی تأثیر می‌گذارند.

باورهای ما اعمال ما را تعیین می‌کنند و اعمال ما رفتار، عادات، شخصیت، زندگی و سرنوشت ما را می‌سازند. بنابراین طبیعی است که برای تغییر زندگی و سرنوشت خود پیش از هر چیز باید باورهای خود را تغییر دهیم.

تغییر باور و ثروتمند شدن

چگونه باورهای ثروت ساز خود را شناسایی کنیم؟

حال که می‌دانیم تغییر باور و ثروتمند شدن با هم چه ارتباطی دارند، می‌خواهیم به یک سوال مهم پاسخ دهیم:چگونه باورهای ثروت ساز خود را شناسایی کنیم؟ یک راه حل آسان برای این کار وجود دارد، آن هم استفاده از تجربیات دیگران است.

در یک مطالعه پنج ساله بر روی ۲۳۳ فرد ثروتمند و ۱۲۸ فرد فقیر، مشخص شد که باورها زندگی افراد را شکل می‌دهند.  آن‌هایی که ثروتمند هستند، باورهای متفاوتی نسبت به کسانی که فقیر هستند یا در طبقه متوسط گیر کرده‌اند، دارند.

بیشتر کسانی که در فقر بزرگ شده‌اند، باورهای محدود کننده ای را به ارث برده‌اند که آن.ها را در زندگی عقب نگه می دارد. کسانی که می‌توانند از فقر بیرون بیایند و ثروتمند شوند، مربیانی پیدا کردند که دارای باورهای موفقیت بودند.  یا از استراتژی‌های خاصی استفاده می‌کردند که آنها را قادر می‌سازد تا باورهای محدودکننده خود را حذف کنند و باورهای موفقیت را ایجاد کند.

ثروتمندان باورهای خاصی دارند که باعث موفقیت آن‌ها می‌شود. برخی از مهم‌ترین این باورها عبارتند از:

  • باید بخوانم تا یاد بگیرم.
  • من مسئول شرایط زندگیم هستم.
  • پول و ثروت خوب است.
  • پول و ثروت به فراوانی وجود دارد.
  • هر کسی توانایی ثروتمند شدن را دارد.
  • من می‌توانم ثروتمند شوم.

چگونه باورهای خود را تغییر دهیم ؟

احتمالا پس از پی بردن به ارتباط قدرتمند تغییر باور و ثروتمند شدن، این سوال برای شما مطرح شده است که چگونه باورهای خود را تغییر دهیم؟ 3 گام مهم برای تغییر باورهای محدود کننده عبارتند از:

  1. از باورهای افراد موفق الگو برداری کنید. آن‌ها به سطح موفقیت فعلی خود به دلیل باورهایی که الگوهای رفتاری آن‌ها را هدایت می‌کند رسیده‌اند. هدف شما این است که بفهمید این افراد چه باورهایی را در روان خود پرورش می‌دهند، و این الگوها را در ذهن خود مدل‌سازی کنید.
  2. باورهای محدودکننده‌ای را که در حال حاضر شما را از زندگی‌ای که می‌خواهید تجربه کنید بازمی‌دارند، به چالش بکشید. به سادگی با زیر سوال بردن اعتبار و وجود آن‌ها شروع کنید و تصمیم بگیرید که دیگر آنها را در زندگی خود نپذیرید.
  3. استعدادها و توانایی‌های طبیعی خود را با مشارکت دادن خود در فعالیت‌هایی که به القای الگوهای باور جدید در روان شما کمک می‌کنند، توسعه دهید. این الگوهای اعتقادی جدید مانند آتش سوزی گسترده می‌شوند و تمام جنبه‌های دیگر زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

انواع باور؛ باورها را چگونه دسته‌بندی می‌کنیم؟

پس از صحبت درباره تغییر باور و ثروتمند شدن، می‌خواهیم درباره انواع باور صحبت کنیم:باورها را چگونه دسته‌بندی می‌کنیم؟ یک دسته‌بندی بسیار رایج برای باورها، تقسیم آن‌ها به دو دسته باورهای کمبود و فراوانی است. باور فراوانی زمانی است که فکر می‌کنید منابع زیادی برای همه وجود دارد. باور کمبود زمانی است که فکر می‌کنید منابع محدود هستند. باور کمیابی به جای حل مشکلات طولانی مدت منجر به مقابله کوتاه مدت می‌شود و حسادت و استرس را افزایش می‌دهد. در حالی که باور فراوانی احساس همدلی، سخاوت، شادی و جذب ثروت را در زندگی افزایش می‌دهد.

تکنیک تغییر باور

به کار گیری تکنیک تغییر باور برای تغییر باور و ثروتمند شدن بسیار مفید است. یکی از راحت‌ترین تکنیک‌های تغییر باور تکرار جملات تاکیدی است. جملات تاکیدی مثبت می‌توانند در بلند مدت بر باورهای شما تاثیر بگذارند. هیچ محدودیتی برای دفعات تکرار عبارات تاکیدی وجود ندارد. در واقع هر چه در دفعات بیشتر و با تمرکز این جملات را تکرار کنید تاثیر آن‌ها در تغییر باورهایتان بیشتر خواهد بود. یک لیست از عبارات تاکیدی فراوانی بنویسید و از همین امروز برای تغییر باورهایتان اقدام کنید.

باورهای کمبود و باورهای فراوانی انواع باور را تشکیل می‌دهند.

تغییر باورها منجر به تغییر رفتار، عادات، شخصیت و در نتیجه وضعیت مالی و سرنوشت ما می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
دسته‌های دوره های آموزشی